יום שלישי, 9 ביוני 2009

ניתוח לתיקון ראייה

ליקוי ראייה או ראייה ירודה היא מגבלה משמעותית בראייה הקיימת גם כאשר שהאדם הסובל ממנה מרכיב משקפיים שהותאמו לו באופן המיטבי. על פי התקן של משרד העבודה והרווחה, לקות ראייה קשה במיוחד מקנה לסובל ממנה זכויות של עיוור גם אם אין לו עיוורון מוחלט.
לקות ראייה יכולה להתבטא בחדות הראייה, בשדה ראייה מצומצם, בקושי משמעותי בראיית לילה או בראייה כאשר יש אור חזק, בעיות בשרירי העיניים כגון רטט מוגזם שלא מאפשר למקד ובקושי משמעותי בתפיסה ופיענוח של התמונה הנראת. בעיות תפיסה ראייתית כמו קושי בהבדל בין הדמות לבין הרקע הן בעיות הנובעות מתקלות בעצבי העין ובתנועת שרירי העין. יש להבדיל בינן לבין בעיות קוגניטיביות (כמו דיסלקציה) שעשויות להפריע בפענוח התמונה.
לקות המתבטאת רק בקושי בהבדלה בין צבעים (עיוורון צבעים) ולקויות המתבטאות רק באחת מהעיניים, אינן נחשבות ל-"ליקוי ראייה" אלא למגבלה קלה בראייה.
ליקוי ראייה יכולה להיגרם כתוצאה מפגם מולד, מחלות תורשתיות, זקנה או תכונה נרכשת. היא יכולה להיגרם כתוצאה מתופעה רפואית המשפיעה על העיניים או על עיצבי הראייה במוח כגון גלאוקומה, קטרקט, סוכרת, זיהום חידקי, טראומה (טראומה גופנית או טראומה נפשית).
הסיבה הנפוצה ביותר היא ניוון מאלקולרי – מחלה של הרשתית.
אנשים הזקוקים ל ניתוח לתיקון ראיה, מתקשים לחיות אורח חיים נורמלי ונזקקים לאביזרי טכנולוגיה מסייעת. דוגמאות לאביזרי טכנולוגיה מסייעת המשווקים בארץ ומשפרים את איכות החיים והתפקוד של בעלי ראייה ירודה:

טלסקופים- פתרון שפותח בארצות הברית לבעיות של ראייה ירודה ומסייע להגדלה למרחק, הטלסקופים בנויים מקומבינציה של עדשות משוכללות הפועלות על עקרון מכני שונה מעדשות רגילות, וחלקם אף מורכבים על משקפיים. משקפי ראייה מגדילים- יוצרים אפקט משמעותי יותר ממשקפיים רגילים ובזמן השימוש בהם יש צורך להחזיק את חומר הקריאה קרוב מאוד לעין על מנת למקד את הראייה. עדשות נייחות מגדילות- עדשה המונחת על חומר הקריאה הכוללת גם מקור אור לקורא. עדשות יד מגדילות (זכוכית מגדלת)- מאפשרת להחזיק את חומר הקריאה במרחק נורמאלי וכוללת מקור אור לקורא. מוצרים לטלוויזיה במעגל סגור - עדשה ה"מתלבשת" על מסך הטלוויזיה ויוצרת דמות מוגדלת על המסך, יש אפשרות לשינוי עוצמת ההגדלה והקונטרסט. עדשה דומה ניתן להתקין על צג מחשב. שילוב של הגדלת הגופן במחשב, הקטנת הרזולוציה והעדשה, מאפשר גם לבעלי ראייה ירודה להשתמש במחשב.
מיתוך: ויקיפדיה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.